Löparskor och utrustning

Låt oss nu prata om löparskor, utrustning och generellt om löpning. Varje år testar en av de största skotestarna personligen mer än 150 par löparskor. De vet vilka löparskor som passar vilken typ av löpare och vilka som är bättre än andra. Låt oss vägleda dig när du väljer de rätta skorna för dig.

Steg 1: Tänk på ditt kön

Män och kvinnor har olika kroppar och därför olika biomekanik. Några av skillnaderna är höftformen, vilket påverkar löparsporten och det olika skoformaten. De flesta kvinnliga löparskor är bara en mindre version av mannens löparskor, men flesta skomärken har nu könsspecifika lösningar och konstruktioner.

Steg 2: Tänk på din vikt

En av den viktigaste funktionen en löpsko bör ha är att dämpa och ta upp en del av påverkan från marken, vilket i sin tur orsakar spänningar på lederna i vristen, knäet och höfterna. Tyngre löpare behöver mer stötskydd än lättare löpare.

Steg 3: Tänk på din stabilitet

Varje gång du springer lämnar din kropp ifrån sig en kraft som är 1,5 till 2 gånger din kroppsvikt. Din fotled är kroppens naturliga stötdämpningssystem – men inte alla vrister klarar denna påfrestning. Vissa människors fotleder är mer instabila och behöver en sko som är mer strukturerad för att hålla foten i linje medan du springer och hjälper dig att undvika att landning i fel position som oundvikligen kommer att leda till skador.

Steg 4: Tänk tekniken

De flesta landar på hälen medan de springer, medan vissa människor landar mer på mittfoten eller framfoten. Det finns inget bästa sätt – så länge det fungerar för dig. Det som är viktigt är dock att vara medveten om detta och välja en löpsko som fungerar för just denna din kropp.

Traditionella löparskor, har en droppe på 10-12mm och är mer anpassade för personer som landar på hälen. Andra skor har droppar mellan 5 och 8 mm och fungerar bra för en mittfotslandning. Det finns även skor med mindre droppar, eller till och med nollsläppskor som är avsedda för löpare som landar på tårna.

Steg 5: Tänk på hur du ska springa

Steg 5: Tänk på hur du ska springa

Steg 5: Tänk på hur du ska springa

Löparskor är lite som bilar. Vissa är lätta, små och nätta och avsedda för högre hastigheter. Vissa är större, tyngre och är gjorda för komfort. När du väljer en springskor, tänk på hur du vill träna (eller tävla) i dem. Är de för din dagliga träning, för långsamt eller måttliga tempo? Eller är det skorna du kommer att använda i ett lopp eller för dagar med lite mer högintensiv träning?

Steg 6: Tänk på vart du ska springa

Att springa på betong respektive springa på naturliga joggingspår kräver olika skor. Skor för hårda underlag/väg måste kämpa mot den hårdaste och hårdaste ytan (betong) – därför kommer skons fokus att vara att maximera stötdämpningen. Löparspårskor däremot måste dock ha andra egenskaper som dragkraft, skydd och andningsförmåga. Det var kort om löparskor och löparteknik för dig som är intresserad av att hitta anpassade löparskor. Hoppas att detta var intressant!