Träningsprogram maraton

Du har bestämt dig för att springa ditt första, eller kanske andra eller till och med ditt tredje maraton och det finns en mängd av olika maraton världen över att ta sig igenom. Att lyckas ta sig i mål efter de där långa 42 195 kilometer är en obeskrivlig känsla och är definitivt inget som vem som helst klarar av. Det krävs månader av förberedelse för att lyckas från start till mål och både fysisk och psykisk träning bör stå på schemat innan det är dags. Tränar man själv och utan en personlig tränare eller en vän kan det ibland kännas övermäktigt och svårt. Det finns dock mängder av hjälp och tips på nätet om hur man kan lägga upp sin träning inför en långdistans.

För vem springer jag?

För vem springer jag?

Vem springer man för? Är det för sin egen skull? För andras? Har andra kanske förväntningar på dig som du vill leva upp till? Det är svårt att ta sig igenom ett maratonlopp om man själv inte är hundra procent mentalt inställd på att man själv vill ta sig igenom. Många löpare vittnar om att maratonlöpning är den allra mest inspirerande distansen av alla men det gäller att tänka framåt, hela tiden och loppet är inte vunnit förens du tills slut har korsat mållinjen ett par timmar senare. Att springa ett maraton gör att man också blir ödmjuk, det är en lång sträcka, ingen lätt tävling och loppet är också väldigt oförutsägbart. Den sista milen brukar löpare beskriva som den allra kämpigaste biten och här är det viktigaste att respektera distansen. Genom att se framåt kan man undvika att pressa sig själv och sin kropp alldeles för hårt.

Förberedelse

Din bakgrund spelar stor roll, hur mycket har du sprungit innan du funderar på att delta i ett maratonlopp? Man bör springa i minst ett år innan man ens bör fundera på att anmäla sig till ett lopp och genom att springa längre sträckor ökar självförtroendet och med det minskar risken att man helt plötsligt ska känna sig både nervös och skrämd under loppet.Genom att försiktigt öka sträckan på sin löptur är man snabbt uppe i sträckor på tiotals kilometer men man bör vara försiktigt med att springa samma sträcka och distans varje dag då det hellre bibehåller en kondition än förbättrar uthålligheten. Som nybörjare kräver det träning under flera gånger i veckan och även ett längre pass under helgen och låt träningen bli en del av ditt liv.Att gå i mål på kortare lopp under tiden du tränar inför ett maraton kan vara bra då det igen ökar självförtroendet hos dig som löpare. Att överträna är lätt, men ger dig inga fördelar som maratonlöpare utan ökar endast risken för skador. Det är nästan att föredra att hellre faktiskt träna för lite än för mycket och såklart är det också viktigt att vara frisk och oskadad innan det är dags att starta. Det är alltså lite av en balansgång och kan också vara en svår avvägning med att träna rätt men glöm heller inte att vila. Det är konstigt nog också en nyckel till att klara det.